zondag 12 september 2010
Succesvolle 11de editie van Wereld van Witte de With is af!
Serieuze focus op talentvolle kunstenaars valt in de smaak
Vandaag sloot het driedaags internationale kunstfestival De Wereld van Witte de With. De organisatie kijkt terug op een zeer succesvolle editie. Het vernieuwde festival is net als vorige edities zeer goed bezocht. Blikvangers waren gloednieuwe werken van de Brit Luke Jerram, de Italiaan Daniel Gonzáles, het Deense collectief Bureau Detours en de Rotterdammers Hidde van Schie, Dirk van Lieshout, Vesta Kroese en Jasper Niens. Met deze editie is een eerste serieuze stap gezet in een nieuwe koers, waarbij De Wereld van Witte de With wil uitgroeien tot een toonaangevend internationaal podium voor jonge talentvolle kunstenaars. De 12de editie van De Wereld van Witte de With vindt plaats van vrijdag 9 tot en met zondag 11 september 2011.
Al voor de officiële opening op vrijdag trok De Wereld van Witte de With veel bezoekers. In het oog springende werken van kunstenaars Luke Jerram en Daniel González zorgden op woensdag en donderdag voor veel bekijks. Luke Jerram voorzag met zijn Umbrella Art het water van de Westersingel van een kleurrijk netwerk van oranje en gele paraplu’s. Op de steigers rondom de toren van de Remonstrantse Kerk, waar Arminius is gehuisvest, werkte de Italiaan Daniel González met negenhonderd vierkante meter karton aan zijn achttien meter hoge Pop-Up Building.
Op vrijdag, na de officiële opening, barstte de 11de editie van De Wereld van Witte de With in alle hevigheid los. Nog niet eerder werd het festival op de vrijdagavond en zaterdag zo druk bezocht. Het publiek reageerde zeer enthousiast op de guerrilla-achtige bouwwerken van het Deense Bureau Detours. Een heuse verrassing voor de zintuigen was het werk van de Belg Peter De Cupere. Voor de geurinstallaties Smile Room en Smoke Room haalden mensen massaal letterlijk hun neus op.
Veel lof was er voor het nieuwe werk van een lichting jonge Rotterdamse kunsttalenten, als onderdeel van Rotterdam Focus. Het werk Sorry Mama... van Hidde van Schie zorgde onder de bezoekers voor veel verwondering. Net als de vernuftige interactieve video installatie van Joris Strijbos, Jasper Bos, en Jeroen Molenaar, waardoor bezoekers los van tijd en locatie met zichzelf werden geconfronteerd. Vooral vervreemding veroorzaakte de dertig meter lange installatie Crowd Control van Jasper Niens. Zijn werk stelde bezoekers in staat om geheel uit De Wereld van Witte de With te verdwijnen, door in de installatie te stappen en alle 26 deuren achter zich dicht te trekken. Ook wachten was populair. Onder deskundige begeleiding konden bezoekers van de installatie-performance Waiting Room van Dirk van Lieshout wachten ‘volgens de regels’.
Het festival verwelkomde in het kader van het Europese en Rotterdamse focusprogramma ruim 30 deelnemende kunstenaars uit binnen- en buitenland. Hiermee is een duidelijke eerste stap in de nieuwe koers gezet. Vanaf deze editie richt het festival haar schijnwerpers nadrukkelijk op kunst van jonge Europese en Rotterdamse kunstenaars, en wil het haar makers tevens een internationaal platform bieden.
Een uitgebreide terugblik op de 11de editie van De Wereld van Witte de With zal te vinden zijn op www.festivalwww.nl. De 12de editie van Festival De Wereld van Witte de With heeft plaats van vrijdag 9 tot en met zondag 11 september 2011.